Na een reorganisatie bij een multinational heb ik de leiding genomen over een van de productie afdelingen. Ik kreeg de opdracht mee om de On Time Performance (OTP) naar het gewenste niveau te brengen.
Na een grondige analyse van de processen binnen deze afdeling bleek de oorzaak van de bestaande situatie met name bij de mens in de organisatie te liggen. Daarbij was er geen duidelijk planningsproces, een minder efficiënte flow door de afdeling en omsteltijden waren voor verbetering vatbaar.
Het team; De medewerkers misten het vertrouwen in elkaar en in het management en de leidinggevenden hadden geen autorisatie om hun werk naar behoren te doen. Na vele gesprekken, herschikken van de bezetting en de leidinggevenden en het maken van duidelijke afspraken ging het de goede kant op. Vertrouwen opbouwen kost echter geruime tijd. Door duidelijk de afspraken op te volgen, elkaar aan te spreken en te laten zien dat je voor je woord staat kwam dat vertrouwen terug. Leidinggevenden durfden weer beslissingen te nemen en daardoor hun werk naar behoren te doen.
De flow: Er was geen duidelijke structuur in de productie flow waardoor geregeld de verkeerde orders voorrang kregen en tijdige levering in het geding kwam. Door samen met de planning- en de productie afdeling duidelijke afspraken te maken en heldere kaders te stellen over de flow door de fabriek werd er aan de juiste orders gewerkt en stilstand voorkomen.
Omsteltijden: Middels de SMED methodiek zijn, samen met het team, de omsteltijden in kaart gebracht en activiteiten zijn waar mogelijk buiten de omsteltijd gebracht waardoor stilstand bij omstellen verkort is.”
Het resultaat was een afdeling met een gemotiveerd team, dat tijdig de juiste producten leverde en de financiële budgetten behaalde.